Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Venlo
Geplaatst op Lokaalnieuwsvenlo.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Terracottalaan Steyl Bekendmakingen
OGPOR 1141250Teamleider Operationeel Beleid en OndersteuningInleidingDe huidige verkeersregelinstallatie (VRI) op het kruispunt Roermondseweg – Terracottalaan - Sint Rochusstraat in Steyl is aan het einde van zijn levensduur. Door de aanleg van de A73 (en A74) is de intensiteit op de Roermondseweg sterk afgenomen. Ook het percentage vrachtverkeer is sterk afgenomen. Voor genoemd kruispunt is ten behoeve van verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming gekozen om het kruispunt om te bouwen tot rotonde. Bevoegd gezagOp grond van artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij besluit Mandaat, volmacht, machtiging en aanwijzing Venlo 2015, is de teamleider Operationeel Beleid en Ondersteuning, namens het college van Burgemeester en Wethouders, gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten. Het betreft wegen in beheer van de gemeente Venlo. Formeel kaderArtikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de borden B6, D1, D2 en G12a, zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.Artikel 12 van het BABW bepaalt ook dat de plaatsing van verkeerstekens op het wegdek in de vorm van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, en de plaatsing van verkeerstekens op het wegdek in de vorm van voetgangersoversteekplaatsen moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.Overwegingen1.Conform Duurzaam Veilig en het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) worden er eisen gesteld aan de inrichting van wegen. De maatregelen in dit besluit zijn zoveel mogelijk op dit beleidsdocument afgestemd; 2.Conform de wegencategorisering uit het GVVP en conform de huidige weginrichting is de Roermondseweg ingericht als ontsluitingsweg en geldt een snelheidsregime van 50 km/h. Dergelijke wegen behoren tot het hoofdwegennet van de gemeente en hebben voornamelijk een functie voor het doorgaand verkeer. 3.In het kader van principe 'Duurzaam Veilig Verkeer' worden kruispunten van ontsluitingswegen vormgegeven als rotonde of als voorrangskruispunt geregeld met verkeerslichten. Een rotonde heeft hierbij vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen de voorkeur;4.Ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geeft aan dat rotondes veiliger zijn dan kruispunten omdat ze het aantal potentiële conflicten tussen verkeersdeelnemers terugbrengen en de verkeerssnelheid verlagen. De doorstroming van het verkeer is op rotondes meestal beter dan op kruispunten, en de uitstoot van gassen en het lawaai nemen af, zeker vergeleken met kruispunten met verkeerslichten. Belangenafweging artikel 2 WVWDe volgende belangen, conform artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, liggen ten grondslag aan dit besluit:1.het verzekeren van de veiligheid op de weg;2.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;3.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.AdviseringMet betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing. Artikel 23 en 25 van het BABW zijn op dit besluit niet van toepassing. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op 26-04-2017 positief geadviseerd.Besluiten 1.door middel van het plaatsen van de borden model D1 en B6, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, het kruispunt Roermondseweg – Terracottalaan – Sint Rochusstraat aan te wijzen en in te richten als rotonde, waarbij bestuurders op de toeleidende wegen voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de rotonde;2.door middel van het plaatsen van de borden model D2, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, bestuurders te gebieden dit verkeersbord aan de rechterzijde voorbij te gaan:a.ter plaatse van de middengeleider op de Roermondseweg gelegen aan de noordzijde van de rotonde;b.ter plaatse van de middengeleider op de Roermondseweg gelegen aan de zuidzijde van de rotonde; c.ter plaatse van de middengeleider op de Terracottalaan gelegen aan de oostzijde van de rotonde; 3.door middel van het plaatsen van borden model G12a, als bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, de weggedeelten (rijwielpaden) rondom de rotonde aan te wijzen als verplicht fiets- bromfietspad;4.door middel van het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek in de vorm van zebrapadmarkering een voetgangersoversteekplaats aan te wijzen en in te richten:a.ter plaatse van de middengeleider op de Roermondseweg gelegen aan de noordzijde van de rotonde;b.ter plaatse van de middengeleider op de Roermondseweg gelegen aan de zuidzijde van de rotonde; c.ter plaatse van de middengeleider op de Terracottalaan gelegen aan de oostzijde van de rotonde; d.ter hoogte van de aansluiting Sint Rochusstraat gelegen ten westen van de rotonde. 5.Een en ander overeenkomstig met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met tekeningnummer 2017-0113 d.d. 24 maart 2017;6.Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;Venlo 2-05-2017College van burgemeester en wethouders van VenloNamens deze,M.J.A. DonselaarTeamleider Operationeel Beleid en Ondersteuning InzageHet verkeersbesluit met bijbehorende stukken ligt, gedurende zes weken met ingang van 4-05-2017 tot en met 15-06-2017 op werkdagen in het Stadskantoor, Hanzeplaats 1 te Venlo, voor eenieder op afspraak ter inzage. Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 077.De publicatie van het verkeersbesluit vindt eveneens plaats in de Staatscourant. De digitale versie is op te vragen via email aan ProjectondersteuningOR@venlo.nl.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: Burgemeester en Wethouders van Venlo, Postbus 3434, 5902 RK Venlo.Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:-naam en adres van de indiener;-de dagtekening;-een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;-de gronden van het bezwaar.Tevens kan alsdan, indien onverwijlde spoed dat vereist, de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg, team bestuursrecht, verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Venlo. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Venlo volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsvenlo.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Venlo.
© LokaalnieuwsVenlo.nl
Laatste berichten